Wednesday 22 January 2014

Cerita orang bak menua ribai..:)

Lama udah aku ka cuba nulis blog dalam bahasa Iban tapi slalu endak nyadi. Laban Iban aku tok endak berapa manah laban ka ukai Iban tulin. Ngantik ka berjako, macha & ninga bahasa Iban nemu meh aku tang ngantik part2 (nee..tu udah jako Ingeris..heheh) grammar nyak, sigi FAIL! Nyak meh balasan ya laban ka maya agik skul di Kapit subak, slalu 'escape' kelas Iban. Laban ke kelas nyak slalu jak last class, nyak meh slalu ngangak alasan ka pulai. Hahahha...nyak tiap kali exam, anang nyebut. Sigik fail. Tapi at least aku nemu jako Iban. Endak la apai ku malu. Hheheh...

Anyway, campur jak la bahasa ku ditok aok. Sapa ka endak nemu jako Iban, nasib la kan. Aku saritok ka bercerita pasal brita hangat diatu. Cerita apai indai ka di tangkap alu di jail bak menua Sweden ditok. Apa pendapat kitak? OK ka maluk anak? Mesti maioh mai jawapan kan laban ukai smua anak sama. Bisi ka manchal..bisi ka nelap..bisi ka kuat ngelaban..bisi ka udu mai nyaut apai indai..bisi ka ningga ajak ..etc. Aku maioh kawan ka bisi anak. Bisi antara sidak maluk anak tang don't get it wrong ya..sidak maluk nadai la sampai alu biru2. Nu over gak nyak kan..Bisi ka suka berterauh nganok anak sampai suara nu ngalah ke Amy Search..hahaha..tang apa2 cara skali pun, nyak meh cara paling manah ko sidak ya awak ka anak nyak nyadi orang ka berguna ilak lusa. Aku faham..ukai aku endak faham walaupun aku tok nadai bisi anak. Tapi kes tok lain. Namahal ku madah lain..laban apai indai nembiak tok diau bak menua yang maluk anak udah lebih 30thn dibanned (x nemu nama word tok dlm Iban)..

Aku tok udah suah mai diau and mawa ke menua ribai. Endak kira menua ne endur aku pergi, aku mesti ka study dulu pasal endur nyak. Nama utai ka ulih di gagak diak..sejarah endur nyak..nama utai ka endak tau digagak maya diak.. etc. Awak ka aku niboh kiruh atau endak menyusahkan dirik ngadu utai ka endak sepatut ya. Laban adat kitai bertanding ka umah/menua orang, sigi mesti nitih adat/peraturan bak menua nyak. Ne ulih kitai sukati peneka hati diau diak nu baka kitai diau bak menua dirik empu. Aku and a matter of fact, I believe all of us, nadai nemu nama cita sebenar kes tok tadi. Laban kitai sekadar maca bak newspaper/media. Bakani ya maluk anak ya, kitai endak nemu. Paluk sampai bisi lebam ka nadai, pan kitai endak nemu. Amai ka baru sekali nyak ya maluk atau udah berkali2. Tapi yang jelas, udah di stated bak Swedish Law yang parent endak ulih maluk anak and it has been implemented on 15th March, 1979!!!

Bah..do you see where I am going here?? Rules nyak udah bak diak bertahun lama ya. Parent nembiak nyak udah diau bak Sweden for the past 3 years (alu berubah bahasa..ehheh). Dah la Director gik nyak..konon ka promote Msia bak diak. Kati ka promote bila nuan empu nadai ka nitih rules of your host country??? Ya simply giving the impression that kitai orang Msia tok nadai respect ngangai rules negara bukai tapi expect orang bukai respect kitai empu so called culture/regulations. It make me wonder, bisi ka sidak tok take time untuk maca history on why such regulations were implemented. My bet...sigi nadai. Engka mikir laban ka bisi pangkat besai..maioh connection etc..nadai hal la. Niboh nitih gilak..tambah2 gik ku maluk bak umah. Tapi skali udah kenak tangkap, bisi hati ka minta immunity. Hello??? Even diplomat India bak US ka violated visa application empu rule pan di depot orang pulai ke India. Diplomat nyak...ukai pengarah tourism

Kitai suah mai ka nganok bala sidak 'apai celum' aka apreka ka sukati jak ngadu Msia baka negara sidak din. Nganok sidak 'apai carpet' aka orang arab ka diau bak Msia nadai respect kitai beserta enggau kitai empu cara penghidup. Nganok sidak idup baka bak Hollywood....nganok sdk Indon ..Bangla..Nepalese..etc..Sigi typical Msian, rindu ka nganok orang bukai nadai hati ka hormat negara kitai. Tapi bila kitai empu bak menua orang, idup baka bak Msia, nadai hal piak??? Kala kitai mikir our own action whether it is being respectful or shameful? Baka bak Msia, nyual dadah carry a capital punishment aka gantung sampai mati. As soon as bilun terengka bak airport, udah di padah orang statement nyak. It's apply to Msian and non-Msian. Kitai pan nadai meh kira sapa laban ngantik udah maik dadah, hukum ya sigi mati. Enggai kitai orang luar mempersoalkan hukum tok. FYI, bak ditok (Scandinavian countries) death penalty udah lama di abolish. So, ngantik orang sweden di tangkap maik dadah masuk Msia, will we let them go???? Obviously NOT! Sidak stuju ka endak, sidak udah maik dadah and nyak adalah salah, so terima la consequence ya. Sama la enggau negara bukai ngantik kitai violated their rules.

So, pikir2 la kedirik. Kitai ka merantau tok especialy ka diau bak menua ribai, including me, kitai mesti nemu maik dirik. Kitai mesti well-verse enggau regulations menua endur kitai diau nyak. Kitai mesti respect cara idup sdk bak menua nyak. Just because kitai endak stuju alu kitai endak nitih. We must learn how to adapt to our environment in order to survive the outside world. We can't change the rules, but we can change ourselves to go around the rules. Tak kan laban nuan sikok, satu negara ka ngubah rules/policy? Kitai tok sapa? Tuhan? Be humble, open our heart for change, open our mind to others way of live, take it as a challenge to change ourselves and before we condemn others, try to look in the mirror and ask..."Kati aku ka ngasuh anak aku terbuka untuk mengenal Tuhan tanpa perlu aku terpekik terlolong atau maluk ya"...

Nyak ajak saritok. Tadaa... 


No comments:

Post a Comment